• Home
  • About
  • News & Reviews
  • Features

tky03.jp

  • Home
  • About
  • News & Reviews
  • Features

Viewing: 2022 - View all posts

[REVIEW] AK Akemi Kakihara - Beautiful You (TsuruSwing Vocal Mix & ChillMix) (AK Akemi Kakihara / 2022) BY MOTOHISA ONO  

Body & SOUL is an event that started in the mid 90's at VINYL, a club in New York, and since its arrival in Japan in 2002, has been quite popular among house music lovers in Japan. One of the anthemic songs that brought even more excitement to the floor was AK Akemi Kakihara's "Say That You Love Me."

The song, which was a worldwide hit in the early 2000s, was reissued in a 20th anniversary picture sleeve 7-inch release at Record Story Day Black Friday on November 25, 2022, and sold out immediately.

"Say That You Love Me 20th Anniversary Limited Edition"

Incidentally, during Record Store Day 2019, the original Francois K Remix of "Say That You Love Me" was edited by Danny Krivit for 7-inch release (both of the aforementioned Body & SOUL), which also sold out quickly, further indicating the international popularity of this song.

Akemi Kakihara ("AK") is a global-minded artist who moved to New York in 2001 and has been creating dance music there ever since. She released "Beautiful You" in April 2022, her first single in some 12 years,.

 

 

 

The single, with its euphoric melody and AK's dreamy, long drawn-out vocals, was remixed by Hex Hector, who won a Grammy for his remix of Jennifer Lopez's "Waiting for Tonight." AK's public and private partner, Danny Krivit, edited versions that were released in May and September of the same year.

 

 

 

Once again, AK has delighted house lovers, and to cap off the year's activities, two new remixes of "Beautiful You" are slated for release as singles in December, 2022.

Both songs feature up-and-coming creator Toshiyuki Tsuruha, or "TsuruSwing."The album features a "vocal mix" version of "Beautiful You" in which AK's vocals are gracefully interwoven with deep-seated piano and dramatic synths, plus a "chill mix" version in which you are gently enveloped by AK's sensitive voice.

 

 

 

"Beautiful You (TsuruSwing Vocal Mix)" was released on December 16, 2022, while "Beautiful You (TsuruSwing ChillMix)" has a December 23 release date.

 

 

 

Why not enjoy the Winter Holidays of 2022 while listening to these two remix singles, a wonderful Christmas present from AK?

At the bottom, you will find a special voice message from AK Akemi Kakihara!

  • Release: Friday, December 23, 2022 
  • "Beautiful You (TsuruSwing ChillMix)" 
  • https://virginmusic.lnk.to/BeautifulYouChillMix

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Now On Sale 
  • "Beautiful You (TsuruSwing Vocal Mix)" 
  • https://virginmusic.lnk.to/BeautifulYouVocalMix

 

 

 

 

 

 

 

 

Composer, lyricist and producer: AK Akemi Kakihara 

Remixed by TsuruSwing

 

AK Akemi Kakihara 

  • Official Site https://aknyc.com 
  • Spotify https://open.spotify.com/artist/5apbo7p8o1eX4x94TBHUGh 
  • Apple Music https://music.apple.com/jp/artist/ak-akemi-kakihara/1445903726 
  • YouTube https://www.youtube.com/user/AKAkemiKakiharaCH 
  • Instagram @akakemikakihara https://www.instagram.com/akakemikakihara 
  • Twitter https://twitter.com/AK_akemiK 
  • Facebook https://www.facebook.com/AKakemikakihara 
  • TikTok @akakemikakihara https://www.tiktok.com/@akakemikakihara 
  • Official Label Site https://www.universal-music.co.jp/ak/

90年代半ばにニューヨークのクラブ=VINYLでスタートし、2002年に日本へ上陸して以来日本中のハウス・ラヴァ―から絶大な人気を博していたイベント<Body&SOUL>。そのフロアを一段と沸かせていたアンセム曲のひとつに、AK Akemi Kakiharaの「Say That You Love Me」がある。

2000年代に世界中でヒットを記録したこの曲が、今年11月25日の<RSD BLACK FRIDAY>で20周年記念ピクチャー・スリーヴ仕様の7インチで再発されたのだが、即完売。

ちなみに、2019年の<RECORD STORE DAY>のときに、この曲のFrancois K RemixをDanny Krivitが7インチ用にエディットしたオリジナル盤が発売されているのだが(Francois KとDanny Krivitは前述の<Body&SOUL>のレジデントDJ)、こちらもすぐに完売してしまったようだ。そう、それらからもこの曲の世界的な人気の高さがうかがい知れるだろう。

AKことAkemi Kakiharaは2001年にニューヨークへ渡り活動拠点をアメリカへ移し、現在もその地でダンス・ミュージックをクリエイトしているワールドワイドなアーティスト。そんな彼女が約12年振りとなるシングル「Beautiful You」を2022年4月に発表。

多幸感のあるメロディと伸びやかでドリーミーなAKのヴォーカルが印象的なこのシングルは、Jennifer Lopezの「Waiting for Tonight」のリミックスでグラミー賞を獲得しているHex Hectorがリミックスを、そしてAKの公私のパートナーでもあるDanny Krivitがエディットしたヴァージョンを同年5月と9月に発表し話題に。

再びハウス・ラヴァーらを歓喜させたAKだが、今年の活動を締めくくるように12月には「Beautiful You」の新たな2つのリミックス曲をシングルとして配信リリースすることとなった。

今作は両曲ともに気鋭のクリエイター=TsuruSwingことToshiyuki Tsuruhaを起用し、深遠なピアノとドラマチックなシンセがAKのヴォーカルと優美に織りなす「ヴォーカル・ミックス」、AKの包容力のある歌声にそっと優しく包み込まれるような「チル・ミックス」を披露している。

「Beautiful You(TsuruSwing Vocal Mix)」はすでに12月16日に配信されているが、「Beautiful You(TsuruSwing ChillMix)」は12月23日に配信リリースとなっている。

AKからの素敵なクリスマス・ギフトとなったこの2曲のリミックス・シングルを聴きながら、2022年のウィンター・ホリデイを楽しんでみてはいかがだろうか?

 

 

 

 

 

 

 

 


AK Akemi Kakihara gave us a special voice message! She herself looks back on this year's releases, introduces new single songs, and talks about her aspirations for the coming year.

0:00/???
  1. AK Akemi Kakihara's special voice message
Subscribe with iTunes RSS feed Download

12/23/2022

  • Leave a comment
  • Share

in review, 2022, AK Akemi Kakihara

[REVIEW] Yureru Landscape - Deadline (Southernmost Track's / 2022) BY JET 

The struggle for a sense of identity has plagued Japanese idol pop for a long time. With the rise of K-pop as the dominant force in popular music, and the subsequent decline of AKB48 and their ilk, we’re well into an era marked by subversive and largely different idol pop. The likes of Seiko Oomori and BiS went in a darker, more rock oriented direction, sora tob sakana and Maison book girl went for a complex, math-rock style, while Especia and The Dance for Philosophy opted for a funky homage to the glitz and glamour of the bubble era with notes of new jack swing and vaporwave.  

Helmed by producer/composer Koutarou Mizuma, Yureru Landscape’s debut, Deadline, manages to cover all of those styles at once, leading to a set of well-composed and enjoyable tracks which occasionally suffer from a lack of cohesion. The album starts strongly, with intro track Crave segueing elegantly into Sayonara Haru, a breezy prog number featuring all four members singing in unison over some intricate twinkly melodies that wouldn’t sound out of place on a haisuinonasa record.  

Legal High combines the album’s catchiest hook with some seriously funky slap bass, while The Blues merges Mizuma’s knack for exciting chord progressions with some quality playing from guitarist Yuki Miki. It’s one of the best tracks on the album, but does feature a bizarre vocal take at the end wherein the main refrain (“this is my blues”) is repeated by a single vocalist whose flat notes seem to be at odds with the pitch correction. It wouldn’t be a big deal, but these brief moments of rough vocal takes become a running theme as the album goes on.  

mellow, put together by Mizuma and taito, forgoes the rock emphasis of previous tracks to usher in the second half of the album, a mixed bag of slower, funkier numbers, and it’s extremely effective here. Some solid guitar work accompanies some really lush production, and the group’s gentle vocals fit well with the more subdued instrumentals.  Lead single Nichijousahanji then takes another genre leap for some sparkly city pop. It’s a good track with some deft applications of synthesisers, but the lack of vocal polish is most evident here, and it sounds a little out of place with the rest of the record.  

Yuutsuna machi no kiseki dials things back again for a stripped back soul ballad that doesn’t work quite as well as mellow or its follow up, Shinkai no Parade, which does a little more with its rapped vocals and easygoing 90’s vibe. Album closer 201 ties a nice bow on the whole thing, turning back to a sound more resemblant of crave and Sayonara Haru, with some complex guitar lines and the use of bells and piano to give the whole thing a wintery feel. It’s a nice conclusion to an album with a lot of charm, and lends some cohesion just when things seem to be losing their sense of direction. Mizuma is an excellent composer with some remarkable musicians in his camp, and the idols on the cover lend a good mix of personalities and charm to the whole affair. A little bit more polish and more time in the recording booth and this could have been a candidate for the best idol pop album of the year. As things are, Yureru Landscape are a diamond in the rough.  

Favourite track: Legal High

 

テン年代以降の日本のアイドル・シーンは、長いあいだアイデンティティの喪失に悩まされてきた。K-POPの台頭とAKB48周辺の分散化を経て、アイドル・ポップは破壊的で異質な時代へと突入した。大森靖子やBiSはダークでよりロックな方向性へ、sora tob sakanaやMaison book girlは複雑なマスロックを、Especiaやフィロソフィーのダンスはニュー・ジャック・スイングやヴェイパーウェイヴを取り入れ、バブル期の華やかさへのオマージュとしてファンキーでディスコティックなサウンドを志向した。 

水間幸太郎がプロデューサー/コンポーザーを務めるユレルランドスケープのデビュー作『Deadline』は、前述したそれらのスタイルを一度にすべてカヴァーすることに成功しており、バラエティに富んだ楽曲で構成されいるのだが、ときとしてそれはまとまりのない印象を与えてしまうかもしれない。しかし力強くスタートするこのアルバムは、インストゥルメンタルの ‘Crave’ から ‘さよなら、春’へとエレガントに展開され、この曲は4人のメンバーがユニゾンで歌う爽やかなプログレ・ナンバーであるが、ハイスイノナサのアルバムに収録されてもおかしくないような出来映えである。 

‘リーガルハイ’ はアルバムの中でもっともキャッチーな楽曲で、ファンキーなスラップ・ベースも印象的。‘The Blues’ は水間幸太郎のエキサイティングなコード進行が炸裂し、クオリティの高い三木雄輝のギターと心地よく共鳴している。この曲もオススメのひとつだが、最後に出てくる「This is my blues」というヴォーカル・テイクがちょっと奇妙で、ピッチ補正と相容れないフラットなヴォーカルが聴こえてくる。しかしこのようなテイクは、本作が進むにつれて一貫したテーマとなっていることに気づくだろう。 

水間とtaitoのコンビによる ‘mellow’ から、ロック色が強かったこれまでの流れを一転させるようなスローでファンキーなナンバーが続くため、非常に効果的な楽曲となっている。ソリッドなギター・ワークと豊かなプロダクション、そして柔和なヴォーカルが落ち着いたインストゥルメンタルとよくマッチしている。 リード・シングルにもなった ‘日常茶飯事’ はジャンルを超えたシティポップで、シンセサイザーを巧みに使った佳曲。もう少しヴォーカルに洗練さが増したら、他のシティポップ作品とも引けを取らない内容になるのではないだろうか。 

‘憂鬱な街の奇跡’ は、‘mellow’ や ‘深海のパレード’ よりはやや見劣りするソウル・バラードだが、ラップ調のヴォーカルと90年代のヴァイブがよい感じに滲み出ている。 

アルバムのラストを飾る ‘201’ は、‘crave’ や ‘さよなら、春’ のようなサウンドに戻り、様々な趣向がなされたギター・ラインやピアノなどが物寂しい雰囲気を与えている。そして、この魅力的なアルバムの最後を締めるにはふさわしい楽曲で、様々な音楽性で彩られた本作をうまくまとめ上げているように思う。 

水間幸太郎はとても優れたコンポーザーであり、制作チームにも注目すべきミュージシャンが多数参加している。そして、彼の手腕によってメンバーの個性と魅力がうまく作品に落とし込まれている。しかし、あともう少しレコーディング・ブースに立つ時間が彼女たちにあったなら、今年のベスト・アイドル・ポップ・アルバムになっていたかもしれない。 

そう、ユレルランドスケープはダイヤモンドの原石なのだ。 

オススメの曲: リーガルハイ

04/22/2022

  • Leave a comment
  • Share

in 2022, Yureru Landscape

[REVIEW] Kaho Nakamura - NIA (Space Shower Music/ 2022) BY JET 

“Hi, my name is Kaho! Give me a signal that you’re there! It’s a perfect new song!” exclaims Kaho Nakamura, joyfully over a rapid banjo melody. She’s joined shortly after by a synth bass and a snapping breakbeat. This is KAPO, the introduction to her second album, NIA, and it might come as a surprise to long time fans. Where her debut album, 2018’s AINOU, was often a slower, more pensive affair with an emphasis on dense musical textures, NIA swings straight for the fences from the very start.  

Tracks like KAPO and Syukuji opt for rapped vocal deliveries that wouldn’t sound out of place on an early Wednesday Campanella release. Standout track Sayonara Claire keeps the pace going, while reintroducing Nakamura’s trademark soulfulness and sophistication through tasteful application of bass, organ and strings. Interlude track voice memo #2 slows things down, ushering in the more mid-tempo centre of the album, returning the listener to more familiar territory. Blurrrrr is Nakamura at her absolute best, a four minute track that constantly introuduces and takes away new elements over complex chord progressions and some very strange vocal delivery, but somehow never feels overwhelming or difficult to follow. MIU emphasises Kaho’s strengths as a singer and songwriter, allowing her vocals to breathe over a more traditional piano ballad, while the acoustic Hank earns the dubious honour of being the most beautiful song ever written to be named Hank. Title track NIA skirts the border of being almost too saccharine, but provides some brightness and levity to the more emotionally taxing second half of the album, segueing elegantly into the ethereal and breathy voice memo #3.    

It’s been four years since Nakamura’s debut, and she’s gone from strength to strength in that period. This album may run the risk of alienating certain fans who were hoping for more of Nakamura’s neo-soul leanings, but is a remarkably well thought out and deeply rewarding listen for anyone who is willing to give it the time.  

Favourite track: Sayonara Claire 

 

 

“ Hi, My name is Kaho! / そこにいるって合図をしてよ / It’s perfect おnew song! ”と、バンジョーの速い旋律に乗せて中村佳穂が楽しげに歌い始める。そしてシンセ・ベースとブレイクビーツが加わり楽曲の輪郭を成していく。これは彼女の2ndアルバム『NIA』の1曲目を飾る‘ KAPO ’の冒頭部分なのだが、長年のファンにとっては意外な展開かもしれない。2018年のデビュー・アルバム『AINOU』は、濃密なサウンド・テクスチャーを重視した、ややスローで哀愁の漂う曲が多かったように思うのだが、今作は出だしからフルスイングなのである。 

‘ KAPO ’や‘ 祝辞 ’は、水曜日のカンパネラの初期作品で聴けるようなラップ調のヴォーカルを採用している。また、‘ さよならクレール ’では中村佳穂のトレードマークであるソウルフルな歌声と、ベースやオルガン、ストリングスを巧みに紡いだ洗練されたサウンドで、テンポのよい仕上がりになっている。インタールードな役割を果たす‘ voice memo #2 ’からスローダウンしていきミッドテンポな中盤へと突入、リスナーをより親しみやすいフィールドへと導いていく。‘ ブラ~~~~~ ’は彼女の最高傑作で、複雑なコード進行とミステリアスなヴォーカルが白眉。つねに新しい要素を取り入れ、かつ不必要なもの取り除いてシンプルに深化させた約4分の楽曲だが、決して取っつきにくい雰囲気にはさせないところがいかにも彼女らしい。‘ MIU ’ではシンガーソングライターとしての実力をより発揮し、ピアノと彼女のヴォーカルが随所に活かされている。アコースティック・サウンドな‘ Hank ’は、ハンク(マッチョでたくましいイイ男のスラング)と名づけられたこの世の中の作品のなかでもっとも美しい曲、というユーモアなネタと栄誉を獲得した。タイトル・トラックの‘ NIA ’は感傷的になりがちなアルバムの終盤に明るさと軽快さを与え、息づかいの聴こえる歌声と天上の音楽のような‘ voice memo #3 ’でラストを迎える。   

デビューしてから4年のあいだ、彼女は凄まじいほどの実力をつけた。この作品は、中村佳穂のネオソウル的な作風を期待していた一部のファンを遠ざけてしまう恐れもあるが、ぜひ時間をかけて丁寧に聴いてみてほしい。驚くほどよく練られた巧妙な楽曲構成やセンスのよいアレンジなどが滲み出てくるはずだ。そしてどんどん聴き応えのあるアルバムになっていくことだろう。 

オススメ曲: さよならクレール

04/06/2022

  • Leave a comment
  • Share

in review, 2022, Kaho Nakamura

[REVIEW] PULEFLOR - TIMELESS (SELF RELEASE / 2021) BY MOTOHISA ONO 

Every time I listen to this album, which was produced on New Year's Eve in 2021, I can forget for about 15 minutes the heavy feeling of emptiness and regret that I still cannot go back to my normal daily life. The group that gently invites you to just such a dreamy escape is Akane (Vo&G), Yamaguchi (G), and Kubo (Dr), a 19- to 20-year-old trio from Gunma, Japan. This is their debut EP, and their potential is immeasurable, as indicated by the release of such an unhurried and solemn work only three months after starting full-fledged activities as a music trio. 

The band's dream-pop framework is spun with post-rock sound textures and shoegaze guitar sounds that recall Japan's taxas pandaa, Sweden's Immanu El, and the US’s Hammock. Akane's vocalization, which strikes the perfect balance between fragility and innocent emotion, is also a highlight, and is an important piece of the band's worldview. Perhaps in a few years, Akane will be a threat to Miraco of Yuragi and Moeka Shiotsuka of Hitsujibungaku.

Favourite track: Candle

 

 

2021年の大晦日に産み落とされた本作を聴くたびに、まだまだ当たり前の日常へ戻ることができないやるせなさや虚無感といった重たい気分を、この約15分間のあいだだけは忘れさせてくれる。そんな夢心地な逃避行へと優しく誘うのは、群馬で活動する茜音(Vo&G)、山口(G)、久保(Dr)の19~20歳からなる3人組で、本作がデビューEPとなる。しかも3人で本格的に活動を始めてからたった3ヵ月でこんなにも悠然で粛々とした作品を世に送り出してしまうのだから、彼らのポテンシャルはまだまだ計り知れない。 

ドリーム・ポップな大枠の中に、ポスト・ロック的なサウンド・テクスチュアやシューゲイズなギター・サウンドが紡がれ、日本の taxas pandaa やスウェーデンの Immanu El、アメリカの Hammock らを想起させる。また、儚さとイノセントな感情を絶妙なバランスで表現する茜音のヴォーカリゼーションが白眉で、このバンドの世界観を形成する重要なピースにもなっている。ひょっとしたら、数年後には揺らぎの miraco や羊文学の塩塚モエカらを脅かす存在になっているかもしれない。

オススメ曲: Candle

03/15/2022

  • Leave a comment
  • Share

in Puleflor, 2022

[REVIEW] HYPER SARDINES - Boil Shock (anre*f/2022) BY JET 

Apocalyptic times call for apocalyptic music. With their debut album, Boil Shock, Tokyo’s HYPER SARDINES may well be singing the song that plays at the end of the world. Long time veterans of the Tokyo independent music scene, HYPER SARDINES are a duo consisting of vocalist Kamano Ai (former vocalist of Haisuinonasa) and drummer GOTO (drummer of DALLJUB STEP CLUB).  

The result of this union is a product that certainly bears a passing resemblance to both bands; there’s Haisuinonasa-esque use of short, staccato samples to create increasingly complex melodies, and GOTO’s preference for frenetic, Chicago footwork inspired drum patterns that are all over Dalljub’s earlier work, but Boil Shock resists getting too comfortable in either member’s wheelhouse. Most striking is the complete lack of synthesisers or conventional instrumentation, with the exception of GOTO’s virtuoso drumming. Instead, Kamano samples and dissects her own vocals, creating a choir of glitchy scattered melodies, at once stoic and machine like, yet imbued with the warmth and sublimity of an opera singer.  

The end result, mostly forgoing lyrics in favour of scatting and indeterminable vocalisations, is an album that manages to be otherworldly and beautiful while being deeply unsettling and uncanny. Album highlights include Hyper Navigation, which juxtaposes operatic vocals against the coldness of a car sat nav, Japanese Doll, which fuses the group’s fixation on hyperreality with traditional songwriting, and the absolutely terrifying album closer GOD, which wears its mission statement right there on its title. GOTO and Kamano have come up with something truly unique here. HYPER SARDINES are never going to appear on the Oricon charts, but it’s worth joining the cult before the venues get too crowded.  

Favourite track: GOD (Boiled) 

 

 

世界の終末感を思い起こさせる今日だが、そんな時代には黙示録的な音楽が必要なのだろう。東京で活動するHYPER SARDINESのデビュー・アルバム『Boil Shock』は、それこそ世界が滅亡するときに流れる音楽を奏でているのかもしれない。彼らは東京のインディーズ・シーンで長年活躍してきた鎌野愛(元ハイスイノナサのヴォーカル)とGOTO(DALLJUB STEP CLUBのドラマー)による男女デュオである。 

ハイスイノナサを想起させる短くてスタッカートなサンプル音で複雑なメロディが作られ、DALLJUB STEP CLUBの初期作品に見られたシカゴのフットワークを感じさせるマニアックでテクニカルなGOTOのドラム・パターンなどを聴くことができるが、結果的には両バンドの作品群とは馴染み過ぎない、似て非なる作品となっている。GOTOの名人芸的なドラムを除いてもっとも印象的なのは、シンセサイザーや従来の楽器などがまったく使用されていないことだ。そのかわりに鎌野の歌声をサンプリングして分解し、細切れにしたりグリッチーに加工してメロディを作り上げ、それはまるで独創的な合唱団のよう。しかもストイックで機械的なサウンドに聴こえるが、実はオペラ歌手のような温かみと崇高さを兼ね備えているのだからとても興味深い。 

その結果、歌詞はほとんどなく、スキャットや不明瞭なヴォーカリゼーションで表現されており、そのため別世界のような美しさ、そして深い不安と不気味さを兼ね備えたアルバムに仕上がっている。本作のハイライトは、オペラティックなヴォーカルとカーナビの冷たさを並べた‘Hyper Navigation’、来るべきハイパーリアリティへの注視と伝統的なソングライティングを融合させた‘Japanese Doll’、そしてタイトル名がそのままミッション・ステートメントになっているラスト曲‘GOD’である。GOTOと鎌野は本当にユニークなアルバムを作り上げた。HYPER SARDINESがオリコンチャートにランクインするのは少し難しいかもしれないが、ライヴ会場が混雑する前に、彼らの熱狂的なファンの1人として加わる価値は充分にある。 

オススメ曲: GOD (Boiled)

03/09/2022

  • Leave a comment
  • Share

in HYPER SARDINES, 2022

© 2022 Ubiq Ltd. All rights reserved.

  • Log out

Terms