• Home
  • About
  • News & Reviews
  • Features

tky03.jp

  • Home
  • About
  • News & Reviews
  • Features

Viewing: review - View all posts

[REVIEW] AK Akemi Kakihara - Beautiful You (TsuruSwing Vocal Mix & ChillMix) (AK Akemi Kakihara / 2022) BY MOTOHISA ONO  

Body & SOUL is an event that started in the mid 90's at VINYL, a club in New York, and since its arrival in Japan in 2002, has been quite popular among house music lovers in Japan. One of the anthemic songs that brought even more excitement to the floor was AK Akemi Kakihara's "Say That You Love Me."

The song, which was a worldwide hit in the early 2000s, was reissued in a 20th anniversary picture sleeve 7-inch release at Record Story Day Black Friday on November 25, 2022, and sold out immediately.

"Say That You Love Me 20th Anniversary Limited Edition"

Incidentally, during Record Store Day 2019, the original Francois K Remix of "Say That You Love Me" was edited by Danny Krivit for 7-inch release (both of the aforementioned Body & SOUL), which also sold out quickly, further indicating the international popularity of this song.

Akemi Kakihara ("AK") is a global-minded artist who moved to New York in 2001 and has been creating dance music there ever since. She released "Beautiful You" in April 2022, her first single in some 12 years,.

 

 

 

The single, with its euphoric melody and AK's dreamy, long drawn-out vocals, was remixed by Hex Hector, who won a Grammy for his remix of Jennifer Lopez's "Waiting for Tonight." AK's public and private partner, Danny Krivit, edited versions that were released in May and September of the same year.

 

 

 

Once again, AK has delighted house lovers, and to cap off the year's activities, two new remixes of "Beautiful You" are slated for release as singles in December, 2022.

Both songs feature up-and-coming creator Toshiyuki Tsuruha, or "TsuruSwing."The album features a "vocal mix" version of "Beautiful You" in which AK's vocals are gracefully interwoven with deep-seated piano and dramatic synths, plus a "chill mix" version in which you are gently enveloped by AK's sensitive voice.

 

 

 

"Beautiful You (TsuruSwing Vocal Mix)" was released on December 16, 2022, while "Beautiful You (TsuruSwing ChillMix)" has a December 23 release date.

 

 

 

Why not enjoy the Winter Holidays of 2022 while listening to these two remix singles, a wonderful Christmas present from AK?

At the bottom, you will find a special voice message from AK Akemi Kakihara!

  • Release: Friday, December 23, 2022 
  • "Beautiful You (TsuruSwing ChillMix)" 
  • https://virginmusic.lnk.to/BeautifulYouChillMix

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Now On Sale 
  • "Beautiful You (TsuruSwing Vocal Mix)" 
  • https://virginmusic.lnk.to/BeautifulYouVocalMix

 

 

 

 

 

 

 

 

Composer, lyricist and producer: AK Akemi Kakihara 

Remixed by TsuruSwing

 

AK Akemi Kakihara 

  • Official Site https://aknyc.com 
  • Spotify https://open.spotify.com/artist/5apbo7p8o1eX4x94TBHUGh 
  • Apple Music https://music.apple.com/jp/artist/ak-akemi-kakihara/1445903726 
  • YouTube https://www.youtube.com/user/AKAkemiKakiharaCH 
  • Instagram @akakemikakihara https://www.instagram.com/akakemikakihara 
  • Twitter https://twitter.com/AK_akemiK 
  • Facebook https://www.facebook.com/AKakemikakihara 
  • TikTok @akakemikakihara https://www.tiktok.com/@akakemikakihara 
  • Official Label Site https://www.universal-music.co.jp/ak/

90年代半ばにニューヨークのクラブ=VINYLでスタートし、2002年に日本へ上陸して以来日本中のハウス・ラヴァ―から絶大な人気を博していたイベント<Body&SOUL>。そのフロアを一段と沸かせていたアンセム曲のひとつに、AK Akemi Kakiharaの「Say That You Love Me」がある。

2000年代に世界中でヒットを記録したこの曲が、今年11月25日の<RSD BLACK FRIDAY>で20周年記念ピクチャー・スリーヴ仕様の7インチで再発されたのだが、即完売。

ちなみに、2019年の<RECORD STORE DAY>のときに、この曲のFrancois K RemixをDanny Krivitが7インチ用にエディットしたオリジナル盤が発売されているのだが(Francois KとDanny Krivitは前述の<Body&SOUL>のレジデントDJ)、こちらもすぐに完売してしまったようだ。そう、それらからもこの曲の世界的な人気の高さがうかがい知れるだろう。

AKことAkemi Kakiharaは2001年にニューヨークへ渡り活動拠点をアメリカへ移し、現在もその地でダンス・ミュージックをクリエイトしているワールドワイドなアーティスト。そんな彼女が約12年振りとなるシングル「Beautiful You」を2022年4月に発表。

多幸感のあるメロディと伸びやかでドリーミーなAKのヴォーカルが印象的なこのシングルは、Jennifer Lopezの「Waiting for Tonight」のリミックスでグラミー賞を獲得しているHex Hectorがリミックスを、そしてAKの公私のパートナーでもあるDanny Krivitがエディットしたヴァージョンを同年5月と9月に発表し話題に。

再びハウス・ラヴァーらを歓喜させたAKだが、今年の活動を締めくくるように12月には「Beautiful You」の新たな2つのリミックス曲をシングルとして配信リリースすることとなった。

今作は両曲ともに気鋭のクリエイター=TsuruSwingことToshiyuki Tsuruhaを起用し、深遠なピアノとドラマチックなシンセがAKのヴォーカルと優美に織りなす「ヴォーカル・ミックス」、AKの包容力のある歌声にそっと優しく包み込まれるような「チル・ミックス」を披露している。

「Beautiful You(TsuruSwing Vocal Mix)」はすでに12月16日に配信されているが、「Beautiful You(TsuruSwing ChillMix)」は12月23日に配信リリースとなっている。

AKからの素敵なクリスマス・ギフトとなったこの2曲のリミックス・シングルを聴きながら、2022年のウィンター・ホリデイを楽しんでみてはいかがだろうか?

 

 

 

 

 

 

 

 


AK Akemi Kakihara gave us a special voice message! She herself looks back on this year's releases, introduces new single songs, and talks about her aspirations for the coming year.

0:00/???
  1. AK Akemi Kakihara's special voice message
Subscribe with iTunes RSS feed Download

12/23/2022

  • Leave a comment
  • Share

in review, 2022, AK Akemi Kakihara

[REVIEW] MEITEI - Kofū II (Kitchen. Label / 2021) BY MOTOHISA ONO  

To Westerners, the words Samurai, Ninja and Geisha conjure up an image of Japan that is exotic, mysterious and culturally fascinating. This aspect of ancient Japan is reflected in the music of Meitei, who creates a unique sound that combines ambient music and the atmosphere of traditional Japan under the concept ‘Lost Japanese Mood’. 

Meitei is a solo artist based in Hiroshima, Japan. His debut album “Kaidan (2018)” was named 'Best Experimental Album' by Pitchfork, and is highly acclaimed. The album is characterized by nostalgic music concoctions that weave together old Japanese documentary footage and films. 

The song "Akira Kurosawa" (named after the legendary Japanese film director), included in “Kofū II” released in 2021, is a great place to start.

Favourite track: Akira Kurosawa

Other works include an album based on ghost stories and songs with motifs of Kawanabe Kyōsai (a Ukiyoe artist active from the end of the Edo period to the Meiji period), Sadayakko Kawakami (a legendary prewar actress), and her husband Otojiro (a renowned Japanese actor). Although only Japanese people with a broad knowledge of old Japanese culture can understand these figures, these songs, which reflect the mood of the times, have the power to evoke the nostalgic and mysterious original landscape that is etched deep in the DNA of the Japanese people.

Favourite track: Sadayakko

It is interesting to note that it was the Singaporean labels Evening Chants and KITCHEN. LABEL, which were quick to recognize Meitei's talent and release his works. It is possible to assume that the appeal of his music is due to his Asian origin, but considering that he is also recognized in the ambient music world in Europe and the United States, his support is not based on mere exotic interest. 

His true strength is the visual evocation of sensory images such as atmosphere and texture, and the construction of sounds that evoke naïve mental landscapes. In this way his music inspires the human soul, regardless of country, race, or culture.

Favourite track: Hapyakuya-chou

侍、忍者、芸者 etc... 外国人から見た日本のイメージといえば、やはりこれらが上位に挙げられるのだろう。 

日本人の感覚からいえばそれらに違和感を覚える人がほとんどだと思うのだが、欧米人からみたら神秘的で特異な日本文化はやはり魅力的なのだと思う。 

そこで今回は、<LOST JAPANESE MOOD>をコンセプトにアンビエント・ミュージックといにしえの日本の雰囲気を掛け合わせたとてもユニークな楽曲を作り出している冥丁を紹介したい。 

冥丁は広島で活動するソロ・アーティストで、2018年に発表されたデビュー・アルバム『怪談』がピッチフォークの<ベスト・エクスペリメンタル・アルバム>に選出されるなど、このシーンでは海外からの評価も高い。古い日本の記録映像や映画らを素材にDAWを駆使して紡ぐ、ノスタルジックなミュージック・コンクレートが特徴。 

外国人に一番わかりやすいところでいうと、2021年に発表された『古典Ⅱ』に「黒澤明」(世界を代表する日本人映画監督)という曲が収録されているので、まずはこの曲で彼の世界観を体験してみてほしい。

他の作品には怪談話をテーマにしたアルバムや、河鍋暁斎(幕末から明治にかけて活躍した浮世絵師)や戦前の名女優である川上貞奴、その夫の音二郎などをモチーフにした楽曲があり、この辺りは今の日本人でも古い日本文化に見識の広い者しかわからない人物ではあるのだが、その時代のムードを反映させたこれらの楽曲には、日本人のDNAの奥底に刻まれた郷愁感溢れる原風景を呼び起こす不思議な力を宿している。

しかし、彼の才能をいち早く察知し作品をリリースしたのがEvening ChantsやKITCHEN. LABELというシンガポールのレーベルだというから実に興味深い。同じアジア人ということで彼の楽曲の魅力に惹かれることは想定でき得るが、しかし、欧米のアンビエント・ミュージック界でもその実力が認められていることを考えれば、ただのエキゾチック興味からくる支持ではないことは明白であろう。 

そう、彼の真骨頂は空気感や質感といった感覚的なイメージを映像喚起させることであり、誰もが持つナイーヴな心象風景を呼び起こすサウンド構築に他ならない。だからこそ、国や人種、文化を飛び越えてそれぞれの “魂” を奮い起こすことができるのだと思う。

05/26/2022

  • Leave a comment
  • Share

in review, 2021, Meitei

[REVIEW] Kaho Nakamura - NIA (Space Shower Music/ 2022) BY JET 

“Hi, my name is Kaho! Give me a signal that you’re there! It’s a perfect new song!” exclaims Kaho Nakamura, joyfully over a rapid banjo melody. She’s joined shortly after by a synth bass and a snapping breakbeat. This is KAPO, the introduction to her second album, NIA, and it might come as a surprise to long time fans. Where her debut album, 2018’s AINOU, was often a slower, more pensive affair with an emphasis on dense musical textures, NIA swings straight for the fences from the very start.  

Tracks like KAPO and Syukuji opt for rapped vocal deliveries that wouldn’t sound out of place on an early Wednesday Campanella release. Standout track Sayonara Claire keeps the pace going, while reintroducing Nakamura’s trademark soulfulness and sophistication through tasteful application of bass, organ and strings. Interlude track voice memo #2 slows things down, ushering in the more mid-tempo centre of the album, returning the listener to more familiar territory. Blurrrrr is Nakamura at her absolute best, a four minute track that constantly introuduces and takes away new elements over complex chord progressions and some very strange vocal delivery, but somehow never feels overwhelming or difficult to follow. MIU emphasises Kaho’s strengths as a singer and songwriter, allowing her vocals to breathe over a more traditional piano ballad, while the acoustic Hank earns the dubious honour of being the most beautiful song ever written to be named Hank. Title track NIA skirts the border of being almost too saccharine, but provides some brightness and levity to the more emotionally taxing second half of the album, segueing elegantly into the ethereal and breathy voice memo #3.    

It’s been four years since Nakamura’s debut, and she’s gone from strength to strength in that period. This album may run the risk of alienating certain fans who were hoping for more of Nakamura’s neo-soul leanings, but is a remarkably well thought out and deeply rewarding listen for anyone who is willing to give it the time.  

Favourite track: Sayonara Claire 

 

 

“ Hi, My name is Kaho! / そこにいるって合図をしてよ / It’s perfect おnew song! ”と、バンジョーの速い旋律に乗せて中村佳穂が楽しげに歌い始める。そしてシンセ・ベースとブレイクビーツが加わり楽曲の輪郭を成していく。これは彼女の2ndアルバム『NIA』の1曲目を飾る‘ KAPO ’の冒頭部分なのだが、長年のファンにとっては意外な展開かもしれない。2018年のデビュー・アルバム『AINOU』は、濃密なサウンド・テクスチャーを重視した、ややスローで哀愁の漂う曲が多かったように思うのだが、今作は出だしからフルスイングなのである。 

‘ KAPO ’や‘ 祝辞 ’は、水曜日のカンパネラの初期作品で聴けるようなラップ調のヴォーカルを採用している。また、‘ さよならクレール ’では中村佳穂のトレードマークであるソウルフルな歌声と、ベースやオルガン、ストリングスを巧みに紡いだ洗練されたサウンドで、テンポのよい仕上がりになっている。インタールードな役割を果たす‘ voice memo #2 ’からスローダウンしていきミッドテンポな中盤へと突入、リスナーをより親しみやすいフィールドへと導いていく。‘ ブラ~~~~~ ’は彼女の最高傑作で、複雑なコード進行とミステリアスなヴォーカルが白眉。つねに新しい要素を取り入れ、かつ不必要なもの取り除いてシンプルに深化させた約4分の楽曲だが、決して取っつきにくい雰囲気にはさせないところがいかにも彼女らしい。‘ MIU ’ではシンガーソングライターとしての実力をより発揮し、ピアノと彼女のヴォーカルが随所に活かされている。アコースティック・サウンドな‘ Hank ’は、ハンク(マッチョでたくましいイイ男のスラング)と名づけられたこの世の中の作品のなかでもっとも美しい曲、というユーモアなネタと栄誉を獲得した。タイトル・トラックの‘ NIA ’は感傷的になりがちなアルバムの終盤に明るさと軽快さを与え、息づかいの聴こえる歌声と天上の音楽のような‘ voice memo #3 ’でラストを迎える。   

デビューしてから4年のあいだ、彼女は凄まじいほどの実力をつけた。この作品は、中村佳穂のネオソウル的な作風を期待していた一部のファンを遠ざけてしまう恐れもあるが、ぜひ時間をかけて丁寧に聴いてみてほしい。驚くほどよく練られた巧妙な楽曲構成やセンスのよいアレンジなどが滲み出てくるはずだ。そしてどんどん聴き応えのあるアルバムになっていくことだろう。 

オススメ曲: さよならクレール

04/06/2022

  • Leave a comment
  • Share

in review, 2022, Kaho Nakamura

[Review] Ichiko Aoba - Windswept Adan (Hermine/2020) BY JET 

Ichiko Aoba continues her winning streak of beautiful, tender music that critics struggle to find words for other than serene. It’s understandable why that’s such a challenge, when every single moment of the album seems in service of the sense of gorgeous serenity that Aoba is known for—essentially the polar opposite of the previously reviewed Boris and Dos Monos releases.

Predominantly a collaboration with pianist, composer and arranger Taro Umebayashi, the album makes heavy use of bells, gently plucked strings, Aoba’s extremely soft vocal delivery, and complete silence as its main tools to convey a beautiful sense of place. One to be listened to with good headphones in a comfortable place.

Favourite track: 血の風 (Chi no Kaze) / Red Silence

 

 

青葉市子は、音楽評論家が静寂以外の言葉を見つけるのに苦労するほど、美しく、優しい音楽を創作し続けている。このアルバムに存在するすべての瞬間に、青葉の得意とする華やかな静寂の世界が寄与しているように思えるのだから、その難しさは理解できる。 以前、ここで紹介した Boris や Dos Monos とは正反対である。 

ピアニスト、作曲家、アレンジャーである梅林太郎とのコラボレーションを中心としたこのアルバムは、ピアノ、優しく弾かれたストリングス、彼女の極めてソフトなヴォーカル、そして完全な沈黙をおもなツールとして、風光明媚なサウンドを極めている。性能のよいヘッドフォンで、心地よい場所で聴きたい作品だ。 

オススメ曲: 血の風

01/22/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Ichiko Aoba

[Review] Dos Monos - Dos Siki (Deathbomb Arc/2020) BY JET 

Tokyo’s Dos Monos perform a victory lap followup to their excellent 2019 album Dos City with a 15-minute long EP of off-kilter bangers that in spite of its insanity, shows the group at their most focused. Noisy, dissonant and chaotic, and yet had me nodding the whole time.

Somewhere between boom bap, Bomb Squad-esque sampling and production, a cavalier approach to melody, free jazz, punk rock, and something uniquely Japanese, Dos Siki is a great example of how you can still have a lot of fun while breaking boundaries and wildly experimenting. Get in while you still can.

Favourite track: The Rite of Spring Monkey

 

 

東京で活動するヒップホップ・トリオ=Dos Monos は、2019年に発表したクールな1stアルバム『Dos City』に続く凱歌のラップを、激情的かつ活気に満ちた本作で披露しており、その熱量からも活動の充実振りを如実に物語っている。ノイジーでアヴァンギャルド、そしてカオティックな雰囲気にもかかわらず、それらを受け入れてずっと彼らのビートとフロウに身を委ねてしまうのだ。 

ブーン・バップ、ボム・スクアッドのようなサンプリング、サウンド・プロダクション、メロディへの自信満々なアプローチ、フリー・ジャズ、パンク、そして日本人独特なアティテュード……それらが渾然一体となって鳴らされる本作は、様々な境界線を越え、限界まで試行錯誤をしながらも、いかに楽しんで音楽を作ることができるのかを指し示す好例といえるだろう。今のうちにチェックを。 

オススメ曲: The Rite of Spring Monkey

01/21/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Dos Monos

[Review] Boris - NO (Fangs Anal Satan / 2020) BY JET 

For reasons somewhat beyond my understanding, avant-garde metal outfit Boris have always been one of the better known Japanese acts among western music fans. Of course, they have been consistently brilliant, prolific, and constantly touring for almost 30 years, but their oppressively heavy drone/sludge approach to rock music is far from palatable to the average listener.

2020’s NO, a summation and externalisation of all the negative energy that has surrounded this year, is no exception. This time, however, the songs are shorter and more intense, leaning into their more punk and hardcore sensibilities. Apocalyptic music for apocalyptic times; an explosive cry of defiance in all caps, loud and clear: NO.   
  
Favourite track: Fundamental Error

 

 

アヴァンギャルドなメタル・サウンドを轟かせる Boris は、欧米の音楽ファンの間でもよく知られる日本のロック・バンドである。もちろん、彼らは約30年にも及ぶ活動を通してすばらしい作品を一貫して発表し続けており、多作で、常にツアーを行っているのだが、その圧迫感のある重いドローン/スラッジーなサウンド・アプローチは、おそらく一般的なリスナーにとっては受け入れがたいものだろう。 

2020年は、突然訪れた未知のウイルスによりネガティヴなエネルギーが世界中を覆っていたが、この『NO』も例外ではない。さらに今作は、よりパンクやハードコアの感性に傾倒し、曲は短く、より激しくなっている。まさに黙示録的な時代の黙示録的な作品であり、彼らははっきりと全角で<NO>という反抗の叫びを爆発させている。 

オススメ曲 Fundamental Error

01/20/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Boris

[Review] Chara + YUKI - Echo (EPIC Records Japan / 2020) BY JET 

For a brief period before in 2020 the world went to hell, it was impossible to walk around Tokyo without seeing some kind of billboard promoting Echo, a collaborative album between mainstream J-Pop’s two most distinctive mainstays not named Ringo Shiina. While both artists have enjoyed a lot of mainstream success, particularly with YUKI’s hugely influential band JUDY AND MARY, the collaboration feels completely natural and not at all contrived.

With production and mixing handled by some of the best in the business right now (TENDRE, Mabanua, Seiho, Shinichi Osawa, etc), the end result is half an hour of diverse and phenomenally well-crafted j-pop featuring charismatic and energetic performances by two of the genre’s most idiosyncratic voices. 

Favourite track: 楽しい蹴伸び (Tanoshii Kenobi)

 

 

2020年に世界中が暗いモードへ堕ちる前のひととき、東京を歩いていて、椎名林檎と並んで J-POPシーンの中でももっとも個性的な女性アーティストである Chara と YUKI のコラボレーション・アルバム『Echo』の看板広告を目にしない日はなかった。2人ともメインストリームで成功を収めているアーティストであり、YUKI が所属していたバンド=JUDY AND MARY は日本以外でも多くのファンを持っているのだが、このコラボ作品はまったく自然体な雰囲気で、作為的な面がないように感じられる。 

プロデュースやミキシングを担当したのは TENDRE や Mabanua、Seiho、大沢伸一など、もっとも旬な実力アーティストたち。そして、特徴的かつカリスマ性を兼ね備えた2人のヴォーカルが多才なプロデューサー陣の手によって料理され、驚異的な出来映えを誇る J-POPアルバムがここに完成したのだ。

オススメ曲: 楽しい蹴伸び 

01/18/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Chara, Echo, YUKI

[Review] Yoshida Ichiro Untouchable World - EPITHESI (PETASTEREO / 2020) BY JET 

It feels weird to be disparaging about my favourite band but with no new output in almost a decade, bassist Ichiro Yoshida’s talent was feeling wasted on Zazen Boys. With his departure from the band at the end of 2017, a follow up to 2015’s excellent Apanda seemed inevitable. Less expected is how sparse and dark this record is compared to its predecessor or any of Yoshida’s output with Zazen Boys.

While the album does manage to be pretty funky and even danceable in places, Epithesi is a largely introspective and ambient affair that mines a lot of beauty from minimal production and Yoshida’s baritone voice. Rewardingly for hardcore fans, the title track includes a reprise of a 12939db song, Yoshida’s pre-zazen project. 

Favourite track: Ruin
 

 

好きなアーティストをけなすのも変な話だが、ZAZEN BOYS でベーシストとして活動していた約10年間、彼の作品があまり発表されなかったため吉田一郎の才能はムダになってしまった感があった。2017年末に ZAZEN BOYS を脱退したことで、2015年の名作『Apanda』に続くアルバムが誕生するのは必然のように思えた。しかし本作があまり期待されていなかったのは、前作や ZAZEN BOYS での吉田のどの作品と比べても、本作がいかにまばらでダークなものであるかということだ。 

このアルバムはファンキーでダンサブルな一面もあるが、‘Epithesi’ に代表されるような内省的でアンビエントな楽曲で構成され、ミニマルなプロダクションと吉田のバリトン・ヴォイスなどが多くの美しさを引き出している。コアなファンにはうれしいことに、彼が ZAZEN BOYS へ参加する前のプロジェクト、12939db の楽曲が ‘Epithesi’ で再演されている。

オススメ曲 るーいん 

01/15/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Yoshida Ichiro

[Review] Ferret Noise - I looked up, there was a moon (Mojor / 2020) BY JET 

After over two decades of art-punk brilliance with the excellent trio TsuShiMaMiRe, bassist Yayoi Tsushima goes back to basics with a raw and dirty solo electronica project. Capturing the intensity and home made feel of that band’s early Bloody Mohawk and Pregnant Fantasy releases and mixing it with the atmosphere and ambience of their later work, I looked up is the encapsulation of a year that has left musicians unable to perform live and trapped us all at home, while simultaneously giving us the time and space to pursue new avenues and explore new depths that many of us didn’t know were there. 
  
Favourite track: Into Oblivion / 忘却の彼方に (Bokyaku No Kanatani)

 

 

20年以上に渡ってアート・パンクの才に溢れたクールな女性3人組、つしまみれのベースを担当しているやよいは、基本へ立ち返るように生々しくて粗暴なソロ・プロジェクト=Ferret Noise を2017年に始動。つしまみれの初期作品『流血モヒカン』や『創造妊娠』らに見られる激しさや DIY感を醸し出しながらも、彼女たちのここ数年のサウンド志向も感じさせる本作『見上げると、月』は、ミュージシャンがライヴを行えず、ほぼ全員が家に閉じ込められたようなあの1年を凝縮しているかのようだ。しかし良い方に解釈すれば、腰を据えて新しい試みを探究するための時間を与えてくれたのかもしれない。 

好きな曲 忘却の彼方に

01/14/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Ferret Noise

[Review] Penguinrush - Kaikuushiki (SPEEDSTAR / 2020) BY JET 

Penguinrush might be Nagoya’s best kept secret. In three years, the young quartet have put out three records, all of which are unique and distinct evolutions on their sound. While Kaikuushiki doesn’t quite reach the heights of last year’s Shichijoumai (possibly my favourite album of 2019), Kaikuushiki sees the band embark for the third time on a genre-hopping adventure that blurs the lines of j-pop, R&B, jazz, alternative rock, bossa nova and electronica.

Frontwoman and songwriter Miyo eschews rhythm guitar for a marked improvement in her vocal performance, giving more space for pianist Mayu to lay down a variety of elaborate and yet immediately catchy and accessible harmonies — Edoga-Sullivan’s Haruka Sakamoto dishes out some tasteful riffage when guitars do make an appearance. It’ll be a crime if these guys aren’t one of Japan’s biggest bands within the next few years. 

Favourite track: 二〇二〇 (2020) 

 

 

ペンギンラッシュは名古屋で一番秘密めいた存在かもしれない。女2名・男2名からなるこの4人組は3年間で3枚のアルバムをリリースし、そのどれもが個性豊かで、かつ歴然たる進化を遂げた成長の軌跡でもある。『皆空色』は、2019年に発表された『七情舞』(おそらくこの年の僕のフェイヴァリット・アルバム)の高みには達していないかもしれないが、彼らが J-POP や R&B、ジャズ、オルタナティヴ・ロック、ボサノヴァ、エレクトロニカなどのジャンルを飛び越えるための、3度目の冒険へとチャレンジしたことを意味しているのだ。 

フロントウーマンでソングライターでもある望世はリズム・ギターを肩から降ろし、ヴォーカル・パフォーマンスを著しく向上させた。その分、真結の弾くキーボードを打ち出し、秀逸で親しみやすいピアノ音が全面的に奏でられている。また、エドガー・サリヴァンの坂本遥がギターで参加し、センスのいいリフを披露している。この数年のうちに、彼らが日本でもっとも大きなバンドのひとつになっていなければ、それは何かしらの罪に問われるだろう。 

オススメ曲 二〇二〇

01/13/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Penguinrush, Kaikuushiki

[Review] Daichi Yamamoto - Elephant in My Room (Jazzy Sport / 2020) BY JET 

Before his emergence as a force to be reckoned with in the Kyoto hip hop scene, I briefly met Daichi during his tenure studying art in my hometown of London in summer of 2016. We didn’t much talk about music, so it’s been a wonderful coincidence to see him frequently reappear on my radar over the last few years. Since his return to Kyoto in 2017, I’ve had a few encounters with his music, frequently collaborating with some of the big hitters of Japan’s hip hop scene, and culminating in the release of his epic 2019 album Andless.

Elephant in My Room is a shorter and tighter affair, spanning six tracks over 22 minutes, but continues to demonstrate his flexibility in blending influences. Album opener Splash harkens back to his time spent in London with intricate, bilingual grime flows spat boisterously over dark production, before transitioning into Netsukikyu, a tender R&B-tinged jam that wouldn’t sound out of place in a COLORS session. The album continues shifting gears throughout, and Yamamoto sounds perfectly comfortable over every track. Hugely fitting, then, that the album depicts his small home studio, packed from floor to ceiling in books and music gear. It’s busy and chaotic, and yet, Daichi seems perfectly at home the whole time.   

Favourite track: Ajisai

 

 

彼が京都のヒップホップ・シーンで頭角を現す前の2016年夏、僕の地元のロンドンで、美術学校へ留学中だったDaichiと会う機会があった。そのときは音楽の話はあまりしなかったのだけど、ここ数年、僕のレーダーに彼がたくさんひっかかってくることは、すばらしい偶然だった。彼が2017年に京都へ戻ってからは、日本のヒップホップの大物たちと頻繁にコラボレートし、2019年の大作『Andless』のリリースにいたるまで、彼の音楽との出会いは何度か訪れた。 

『Elephant In My Room』は6曲入りで収録時間22分と短くタイトな内容だが、これまで同様に彼の影響源を柔軟にブレンドしている。オープニングを飾る ‘Splash’ は、彼がロンドンで過ごした日々を思い起こさせるような、複雑でバイリンガルなグライム・フローで、ダークなプロダクションの上部で騒々しく吐き出されている。そして、『COLORS』のセッションとして聴いても違和感のない優しいR&B調のジャムな一曲 ‘Netsukikyu’ へと続く。アルバム全体を通して楽曲のギアが変化し続け、どのトラックも完璧な心地よさを与えてくれる。そう、本作のジャケットには、本や楽器、機材らで埋め尽くされた彼の小さなホーム・スタジオの写真が使用されており、その雰囲気にもぴったりだ。ちょっと賑やかでカオスな部屋に見えるが、Daichi はここで一日中リラックスして過ごしているのだろう。

オススメ曲 Ajisai

01/12/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Daichi Yamamoto, Elephant in My Room

[Review] Aaron Choulai - Raw Denshi (Namboku / 2020) BY JET 

Papa New Guinean-born piano genius Aaron Choulai makes the impossible look easy. As a long time fan of jazz and hip hop, I’ve always had a healthy degree of skepticism towards the label of jazz-hop, or jazz-rap. However, any reservations I might have towards needless flourish or a smug sense of superiority towards more mainstream hip hop are totally gone here.

Choulai’s approach to songcraft is tasteful, incredibly well considered, and wildly experimental. Choulai flits effortlessly from virtuosic Coleman-esque free jazz to outright bangers, sometimes on the same track. If you’re going to listen to any one album on this list, make it this one. Raw Denshi features a host of phenomenally well suited guest collaborators, including Kojoe, Manami Kakudo, and Daichi Yamamoto. On that note...

Favourite track: all of them, just listen to the album 

 

 

パプアニューギニア生まれの天才ピアノ奏者アーロン・チューライは、不可能を可能にすることをいとも簡単にやってのける。長きにわたってジャズとヒップホップの大ファンである僕は、ジャズホップやジャズラップというジャンルに対してつねに懐疑心を持っていた。しかし、僕が抱いていた不必要な華美さや、メインストリームのヒップホップに対する自惚れた優越感は、このアルバムによって完全に払拭されてしまった。 

Choulai の曲作りに対するアプローチは味わい深くてセンスがよく、信じられないほど計算され尽くしており、そして力強くて実験的でもある。コールマン風なフリージャズの名人芸から琴線にふれるメロディなど、ときにはそれらを同じ曲の中で軽々とこなしてしまうのだ。彼の作品をどれか1枚選ばないといけない場合、本作をぜひ聴いてほしい。『Raw Denshi 』には KOJOE や角銅真実、Daichi Yamamoto など、驚くほど適任なゲスト・ミュージシャンが多数参加している。そういえばオススメの曲を選ばなければ……。

オススメ曲: 全曲すばらしい!

01/08/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, Aaron Choulai, Raw Denshi

[Review] tricot - Makkuro (Cutting Edge / 2020) BY JET 

Kansai-born math rock outfit tricot have come a long way since I first became a fan around the release of 2012's Bakkyun EP. Makkuro, or Black, was the first of two full-length albums released this year, and the first to be released on Avex records. Personally, I was more into this one. While not much of a departure from the established tricot formula, there is a definite refinement at play here. Drummer Yusuke Yoshida cements himself as an integral part of the band lineup while vocalist Ikkyu Nakajima provides the emotional core with some of the best vocal performances of her career. 

Favourite track: 見てて (Mitete)

 

 

2012年に発表された「バキューンEP」のころからファンになって以来、関西出身のマスロック・ユニット=tricot は大きく成長した。2020年にリリースされた2枚のフル・アルバムのうち、エイベックスからのメジャー・デビュー作となったのが『真っ黒』で、個人的にもこっちの方がハマりました。本作は、これまでの tricot のバンド・サウンドから大きく外れたわけではないが、確かな洗練さを宿している。ドラムの吉田雄介はバンドのラインナップに欠かせない存在となり、ヴォーカルの中嶋イッキュウはキャリア最高のパフォーマンスによってエモーショナルなバンド・サウンドの発信源として堂々と君臨している。 

オススメ曲 : 見てて

01/07/2021

  • Leave a comment
  • Share

in 2020, review, tricot, Makkuro

© 2022 Ubiq Ltd. All rights reserved.

  • Log out

Terms